Ez az 5 étel krónikus gyulladást okoz

Szeretnél itt megjelenni?

Ételünk a végzetünk is lehet egyben. Számos étel okozhat ugyanis a szervezetben krónikus gyulladást, amelynek hatására rák, cukorbetegség, szív- és érrendszeri panaszok is kialakulhatnak.

Az ilyen ételek ráadásul – állítja a University of South California egy új tanulmánya -, megnégyszerezik a gyomorrák esélyét is. Az alábbiakban azon ételeket vesszük sorra, amelyek képesek gyulladást okozni és amelyeket tanácsos lenne elkerülni.

Növényi olajok

Étkezéssel a gyulladáscsökkentésért

Az ízületi gyulladásos panaszok enyhítésében több étrendi ajánlás is eredményesnek bizonyult. Mivel az ajánlott összetevők gyulladáscsökkentő hatásának mértéke a gyulladáscsökkentő készítmények hatásához mérhető, érdemes próbálkozni vele. Mutatjuk, mik ezek.

Hiába telítetlenek a növényi olajok, ha a kukorica- és a pórsáfrány-olaj (sáfrányos szeklice) főként omega-6 zsírsavakból épülnek fel. Ezen növényi olajok a University of Toronto vizsgálatai szerint nagyobb mennyiségben nemcsak a test gyulladásaival vannak összefüggésben, hanem a koszorúér-betegség esélyét is fokozzák – ezek helyett javasolt inkább omega-3 zsírsavakban gazdag repce- és olivaolajat használni (bár az ajánlott napi 1-2 gramm fogyasztását ott sem ajánlott túllépni).

A vörös húsok csak kismértékben egészségesek

A vörös húsok csak kismértékben egészségesek

Finomított gabona

A University of Toronto kutatói ugyanakkor arra is rámutatnak, hogy a csomagolt kekszek, kenyerek és hasonló ételek jelentősen emelik egy PAI-1 nevű gyulladáskeltő protein szintjét, amely a kettes típusú cukorbetegség kialakulásával hozható összefüggésbe.

Nátrium-glutamát

A kínai ételek ízfokozójaként elhíresült monoszódium-glutamát (MSG), más néven nátrium-glutamát nemcsak embereknél okozhat problémát: egerekben például jelentős gyulladást, elhízást, májbetegséget, illetve kettes típusú cukorbetegséget okozott. A University of North Carolina kutatói szerint azon embereknél, akik napi 5g-nál többet fogyasztanak ebből, 33 százalékkal nagyobb eséllyel híznak el. Ugyanakkor érdemes tudnunk: a nátrium-glutamát salátaöntetekben, szószokban, zacskós levesekben is megtalálható.

Üdítőitalok

Egy svájci kutatás szerint azon fiataloknál, akik legalább napi két doboz kólát fogyasztanak, jelentősen megnőtt a C-reaktív fehérjék szintje – ez pedig egy olyan gyulladásos jel, amelyet korábban már sikerült összekapcsolni szívrohammal és stroke-kal is.

Vörös húsok

Ha olyan ételt fogyasztunk, amelyben sok a telített zsír, csökken a gyulladáscsökkentő “jó” (HDL) koleszterin, gyengébben működnek az erek, emiatt pedig nő a vérnyomás és megnő a szívroham veszélye. Persze emiatt nem kell lemondanunk a steakről, de válasszunk soványabb húsokat és egy tenyérnyinél ne nagyon együnk többet egy alkalommal.

forrás: hazipatika.com
(Megtekintve 292 alkalommal, 1 megtekintés ma)